• НАЧАЛО
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТИ
  • СИГНАЛИЗИРАЙ НОВИНА
  • НАЧАЛО
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТИ
  • СИГНАЛИЗИРАЙ НОВИНА
HealthNews
  • All
  • Новини от България
  • Новини от света
  • Интервюта
  • Моята история
  • Събития
  • COVID-19
Мария Николова: ще се наложи промяна в учебниците за кандидат-студентите

Мария Николова: ще се наложи промяна в учебниците за кандидат-студентите

25.07.2019 /

Госпожа Мария Николова е многогодишен учител по химия. Подготвя кандидат-студенти за изпита по химия по медицинските специалности. Освен това работи за популярната образователна платформа "Уча се", където интерактивно показва решения на кандидатстудентски задачи по химия.

 

1.     Госпожо Николова, кандидатстудентската кампания е вече вкрая си, имаше ли висока конкуренция през тази година в университетите?

 

Отмина още едно жежко кандидатстудентско лято и тежка и оспорвана кандидатстудентска кампания. В университетите, които обучават и по трите дисциплини – медицина, дентална медицина и фармация се явиха на изпити по над 1000 – 1500 човека. От тях около 40% получиха поне по една слаба оценка, което си е доста стряскащо, но е повтаряща се статистика всяка година.

 

Тази година силно впечатление ми направи практическата липса на второ класиране в повечето университети. Приетите на първо класиране кандидати се записаха нa блок и за второ класиране останаха по 2-3 места. Визирам класирането за жени. Кандидатите - мъже, традиционно са по-малко, за тях има повече класирания и съответно низходящото движение на бала е и по-чувствително.

 

Личните ми наблюдения сочат, че броят на желаещите да се обучават в гореспоменатите дисциплини расте с всяка година. Вероятно гарантираното работно място след завършване на Уни оказва влияние. Както и възможността за лесно намиране на работа в чужбина.

 

2.     Какво затруднява най-много кандидат-студентите по Ваши наблюдения?

 

Вероятно това е различния формат на изпита във всеки университет. Да се кандидатства само в един университет е рисковано... дори перфектно подготвен кандидат може да е болен по време на изпита и да не се представи на нужното ниво. Следва, че всеки подготвя поне по два изпита. Различни. Не защото основите на химията (и биологията), които се проверяват с тези изпити са различни, науката е една... просто такава е порочната практика на МУ. И кандидатите сипят средства за закупуване на всички издадени сборници, пък те са пълни с грешки, нямат отговори или в отговорите също е пълно с грешки, а в самата кампания чисто физически е твърде уморително да пребродиш половин България, за да положиш нужните изпити...

 

3.     Отличават ли се кандидат-студентите по медицинските специалности от останалите?

 

По-голямата част от кандидат-студентите за медицинските специалности са сред най-будните и мотивирани млади хора, обучаващи се в средните училища. Естествено, има и изключения…

 

Нещо, което сериозно ме притеснява при всички кандидати е тенденцията към спадане на езиковата култура –  имат сериозни затруднения при съставяне на кратък текст или формулиране на въпрос и пишат с правописни грешки.

 

4.     През последните години се промени форматът на изпита по химия, а и по биология, за много университети. Кой според Вас е най-сполучлив и какво наложи промяната?

 

Не харесвам формат на изпита по химия, в който се дава тест или задачи от предварително публикуван сборник. Така, според мен, се проверява единствено способността на кандидата добре да възпроизвежда предварително заучена (понякога или доста често без разбиране) информация.

 

Химията е точна, логическа наука и на изпита би трябвало да се проверяват освен знания и способност да бъдат прилагани, както и да се провери логическото мислене.

 

За мен най-удачният вариант за изпит е комбинацията от тест и задачи, които да НЕ са от предварително публикувани сборници.

 

 

5.     Колко важна всъщност е химията в медицината и вредят ли пропуските по химия занапред в следването?

 

Човешкият организъм е биохимична система. Ако искаш да я познаваш, разбираш, управляваш, да ѝ въздействаш и да взаимодействаш с нея, т.е. да лекуваш, не може да минеш без химия.

 

 

6.     Какъв съвет бихте дали на бъдещите кандидат-студенти и студенти по медицинските специалности?

 

Не съм много по съветите. Ако искаш да постигнеш върхове, не прави компромиси с ученето и етиката. Едното те прави специалист, другото човек, а двете заедно – лекаря мечта.

 

7.     Защо все по-рядко срещаме млади учители?

 

Не знам. Аз самата станах учител на 35 години. Трябваше ми време след университета за да открия смисъла и магията на преподаването. И да добия търпение да обясня едно и също нещо по 13 различни начина. Младите сега са доста експанзивни и искат нещата да се случват бързо. В обучението това няма как да стане - то е дълъг двустранен процес на взаимно учене учител-ученик.

 

Радвам се на млади колеги - има, но са малко. Някои са бивши мои ученици.

 

Ако очаквате да кажа нещо за заплащането, мога и да ви изненадам. Не парите правят един човек учител, нито го задържат в училище. Нямаш ли душа на учител, може и да си в училище, но от теб полза никаква...

 

8.     Трябва ли да бъдат актуализирани учебниците на кандидат-студентите?

 

Актуализацията на учебниците за кандидат-студенти ще се наложи поради промяна на учебната програма по химия за средните училища и издаването на нови учебници. В предстоящата учебна година нови учебници ще има за 10. клас, след което в две последователни години ще има нови учебници за профилирана подготовка в 11. и 12. клас, т.е. след три учебни години кандидат-студентите ще трябва да държат изпити, съобразени с програмите, по които са учили. Дали МУ ще се съобразят с това? Искрено се надявам. В противен случай добре смазаната машина на частни уроци за кандидатстване в МУ ще заработи на още по-бързи обороти.

Сподели това:

Кои сме ние?

Healthnews е български здравен новинарски сайт. Научете най-актуалните здравни новини от света и България

Последвайте ни в 

Facebook
HealthNews
  • НАЧАЛО
  • ЗА НАС
  • КОНТАКТИ
  • СИГНАЛИЗИРАЙ НОВИНА

Общи условия за ползване на уебсайта